Karanténa vyhlášená v důsledku šíření nákazy koronaviru způsobujícího nemoc Covid-19 sebou přináší celou řadu omezení, které mají dopad nejen na firmy, ale i na domácnosti. Těm hrozí ztráta části příjmu, což může vyvolat problémy se splácením úvěrů. Máme pro vás přehled změn, které poskytovatelé půjček plánuji, aby svým klientům co nejvíce ulehčili.
Banky i nebankovní společnosti si uvědomují vážnost celé situace a snaží se klientům, kteří mohou mít v důsledku nouzového stavu potíže se splácení půjček, vyjít vstřc. Situaci denně sledujeme a budeme vám přinášet veškeré novinky o aktuálním dění.
Možnost odkladu splátek je samozřejmostí, hlásí poskytovatelé půjček
Poskytovatelé půjček bez ohledu na to, zda se jedná o banky či nebankovní společnosti, navrhují možnost odložení splátek až o tři měsíce. Mnozí z nich tento odklad nebudou ani připisovat na vrub klientům. To znamená, že odložení nijak nezasáhne jejich platební historie a nebudou uvedeni v registru dlužníků.
Samozřejmě je nutné nejprve připravit systém a nastavit procesy, aby všech fungovalo správně a nedošlo k porušení pravidel. Vyjádřit se k tomu musí také Česká národní banka. Česká bankovní asociace proto klienty mající zájem o odklad splátek žádá o trpělivost.
„Banky budou muset individuálně pracovat s jednotlivými klienty a zjišťovat důvody jejich platebních obtíží, aby přiměřeně tomu upravily jejich splátkové kalendáře. Důležitý bude i průběžný monitoring bonity klientů, kterým odloží splátky, kvůli včasnému zachycení případného dalšího zhoršování jejich situace. Není však možné nadefinovat jednotné 'pracovní postupy', jak by banky měly postupovat, z důvodu různorodosti systémů a přístupů jednotlivých bank,“ řekla Právu Denisa Všetíčková, mluvčí ČNB.
Podmínky v důsledku pandemie mění i nebankovní společnosti
Konkrétně se jedná o společnosti Creditportal a Provident, které nabízí odložení splátek, ruší úroky z prodlení či nabízí pojištění platebních neschopnosti zdarma.
Úvěrová společnost Provident
Nebankovní společnost Provident mění podmínky a umožňuje odložení splatnosti půjček. Novým klientům, kteří si vezmou půjčku v období 25.3. až 21.4. 2020, k půjčce automaticky a zdarma přidají pojištění KOMPLEX s dvojnásobným plněním, pokud by k pojistné události došlo do 6 měsíců od uzavření smlouvy.
Pojištění KOMPLEX kryje:
- pracovní neschopnost v důsledku vzniklého úrazu či nemoci po dobu 60 dní s pojistným plněním až 30 000 Kč,
- zlomeniny způsobené v důsledku úrazu s pojistným plněním až 80 000 Kč,
- hospitalizaci a rekonvalescenci nezbytnou pro léčbu úrazu či nemoci až po dobu 40 dní s pojistným plněním až 40 000 Kč, pojištění kryje i hospitalizaci dítěte.
Pojištění platební neschopnosti nelze sjednat společně s půjčkou START a nebo při nesplnění podmínek nutných pro pojištění.
Úvěrová společnost Creditportal
Pro období 20.3. až 20.4. 2020 upravil nebankovní poskytovatel půjček Creditportal smluvní podmínky u již sjednaných rychlých půjček.
U půjčky Credit 365 je možné:
- uhradit splátku až 90 dní po splatnosti,
- zrušit účtované úroky, úroky z prodlení a další.
U bezhotovostní půjčky Credit 30 je nabízena možnost:
- zrušit úroky z prodlení,
- zrušit poplatky za upomínky (účelně vynaložené náklady na vymáhání dluhu).
Pokud by však dlužník půjčku neuhradil ani po 90 dnech po splatnosti, budou mu účtovány všechny úroky včetně úroků z prodlení.
Při problémech se splácením jednejte ihned
Pokud na vás následky omezení kvůli koronavirou dopadnou tak, že vám budou chybět finance na zaplacení splátek, domluvte se s bankou či nebankovní společností. Tá vám za současné situace vyjde vstříc a najde nejlepší možné řešení pro obě strany.
Při sjednávání nové půjčky myslete na vážnosti stávající situace, a pokud půjčku nemůžete odložit na lepší časy, dbejte zásad zodpovědného půjčování.